Marketing szövegíróként megtanultam, hogy az emberek valójában szeretnek tanulni, szeretik az oktató jellegű tartalmakat, bármennyire is utáltak annak idején iskolai órákon ülni.
A keresőszavakkal megtömött üres locsogás nem reklámszövegírás, a felhasználókat egyáltalán nem érdekli, a tömör, tájékoztató jellegű információkból álló oldal sem tartja ott túlságosan az odalátogatót, tehát muszáj valami olyasmit adni, ami visszahozza később is az érdeklődőket.
Az oktató jellegű tartalom a content marketinges jól bevált fegyvere.
A marketing szövegírónak részben tanárnak is kell lennie. De mitől lesz valakiből jó tanár, hogyan dobhatja fel az óráit, esetünkben a tartalmat? Ennek a megválaszolásához vissza kellett emlékeznem az iskolás éveimre, pontosabban arra, hogy mitől nem volt egy óra unalmas, milyenek voltak a kedvenc tanáraim, hiszen most én szeretnék a közönségem kedvenc tanára lenni.
1. A vicces tanár
Biztosan emlékszik mindenki a kedvenc tanárára, és abban is biztos vagyok, hogy ez a kedvenc tanár jó nagy adag humorérzékkel is bírt. Egy-két anekdota, a vicces szokások, a szófordulatok, az éppen-hogy-nem-sértő gúnynevek mind szerepelnek a jó tanárok eszköztárában, amiből leszűrhetjük, hogy a jó tanár óráinak fontos eszköze a megfelelő mennyiségben adagolt humor.
Ugyanígy mi is belevihetjük ezt az általunk készített tartalomba: a komoly, száraz anyagot fel lehet dobni egy viccel, humoros történettel, öniróniával.
2. Vond be őket!
„Kérnék egy önként jelentkezőt!” Ha órán elhangzik ez, vagy valami ilyesmi, akkor már lehet tudni, hogy valami különösen izgalmas dolog veszi kezdetét. A tartalmadban természetesen nem sokat érsz azzal, ha felkéred az olvasóidat pl. kislabda-hajításra, ellenben buzdíthatod őket arra, hogy nézzenek meg valamit, látogassanak el egy oldalra, aztán a tapasztalatokat, észrevételeket írják meg kommentben.
Találós kérdések, feladványok, tesztek (rendkívül népszerűek!)… A lehetőségek száma szinte végtelen. Használd a fantáziád arra, hogy az olvasóidat is rábírd ugyanerre!
3. Hagyj fel a rutinnal!
A legnagyobb bajom az iskolával a monotonitás volt. Ugyanakkor felkelni minden nap, ugyanakkor enni, ugyanakkor van mindig szünet, ugyanazok az órák ugyanabban a sorrendben következnek… Ne ess a tartalmaiddal ugyanebbe a hibába! Ha van egy előre kitalált és bejáratott rendszerességed, ne dobd el, csak vigyél bele színt! Egy-egy jól elhelyezett videó, karikatúra, vicc, kép, kérdés sokat tud nyomni a latban!
4. Mozdítsd ki őket „otthonról”!
Lehet meglepetésként fog érni, de az iskolások szeretik az osztálykirándulásokat. Miért kéne például az 1848-as szabadságharcot a padban ülve megtanulni, amikor el is lehet menni múzeumba?
A jó content marketinges pontosan tudja, hogy az olvasói imádják, amikor „kirándulásokat” szerveznek nekik. Ha a székből nem is kell kimozdítani az olvasótábort, de érdemes például külső hivatkozásokra küldeni őket, vagy egész egyszerűen egy teljesen más témába vágó, de mégis valahogy az oldaladhoz kapcsolódó tartalmat publikálni. Egy érdekes ember érdekes életrajza, egy filmajánló is lehet ilyen, de küldheted őket Facebookon (akár általad) szervezett eseményekre is.
5. Dolgozz együtt velük!
Az igazán jó tanár tudja, hogyan szerettessen meg bármit a vonakodó diákjaival. Ehhez egy egészen egyszerű trükköt alkalmaz: odafigyel rájuk. Figyelmesen hallgatja őket, ha véleményt fogalmaznak meg, figyel a nonverbális jeleikre, ilyenek. Miért ne tehetnéd meg ezt te is az olvasóiddal?
Kérdezd őket! Miről szeretnének szívesen olvasni, mi volt unalmas vagy érdektelen számukra? Rendezz „osztályfőnöki órát” például Facebookon vagy csak a kommentek között! A kérdéseidre kapott válaszokat és egyéb észrevételeidet elemezd, hogy aztán igazán testreszabott anyagot tudj szolgáltatni nekik.
Nekünk marketingeseknek, szövegíróknak nem csak az a feladatunk, hogy oktassunk, bár divatos irány, hogy „kineveljük” a tudatos fogyasztókat, a felvilágosított közönséget. Nyilvánvaló, hogy aki kap ahhoz elegendő információt, hogy értékelje az adott terméket, vagy szolgáltatást, közelebb áll ahhoz, hogy meg is vegye azt.