Frissítve 2020.
Egyre többet hallani arról, hogy az internet sokak számára szinte csak a közösségi oldalakon való részvételt jelenti. Nosza, ha ott vannak az emberek, akkor a cégünknek is ott kell lenni! Ez rendben van, de nem kizárólagosan. A Facebook oldal szövegírása csak időleges hasznot hoz, a weboldalad értékét tartósan nem növeli.
Van azonban pár dolog, amit tudnod kell: A Facebook oldalad nem a tied, a lájkolóidat csak elérésre vetted, nem örökbe.
Az algoritmus alapján az oldalak organikus elérése egyre kisebb, töredéke a pár évvel ezelőttinek. Nagyobb elérést csak fizetett kampányokkal lehet elérni, hiszen a Facebook ebből él. Nagyon jól él és virul.
A közösségi média kommunikáció nem csak szövegírás
Ha nem tudunk elegendő képet, videót, időt szánni rá, akkor inkább bele se kezdjünk. Sok cég kezdi el a Facebook oldalát, majd a kezdeti lelkesedés kialszik és nyűggé válik a posztolás. Ezt a piac valahogy mindig megérzi.
Változnak a felelősök, a belsős kollégák, sokszor egy asszisztensre bízzák, de a vége jobb esetben az, hogy kiszervezik. De mielőtt egy szövegíró és social média ügynökséghez kerül, az alábbi buktatók sorra jönnek.
Vegyük sorra a jellemzőbb hibákat:
1. A stratégia és a cél hiánya. Célozzunk pontosan, tervezzük meg itt is a hozzászólások rendszerességét, témáját, építsük fel a párbeszédünk vonalát. A szövegírás legyen inkább rövid.
A legtöbb megosztást az aktuális, érdekes és tanulságos, valamint a kedves tartalmak hozzák. Ha kommenteket akarunk, akkor legyünk rövidek. Max. 200 karakter legyen és végződjön kérdésre. A felszólítás, kérés is hatásos lehet. A képes megosztások is sikeresebbek a puszta szövegnél.
2. Csak akkor kezdjük el, ha rendszeresen van rá időnk!
Jobban járunk, ha először csak figyelünk, kipuhatoljuk, hogy az emberek mire is lennének kíváncsiak, és a mondanivalónkaz is ehhez kell igazítani. A szövegírás csak akkor hatásos, ha a célcsoport nyelvén szól. A rendszerességre, (frequency) hihetetlenül nagy hangsúlyt kell fektetni. Ha elárasztjuk a rajongóink üzenőfalát akkor leiratkoznak, ha meg hetekig meg se mukkanunk, akkor elfelejtenek minket!
3. A Facebook használatakor belép a marketinges életébe a játékbolt szindróma.
Össze vissza kapkod, ez is tetszik, az is tetszik, ott is csinál valaki valamit – nosza, essünk neki mi is, le ne maradjunk valamiről. A posztok és a statisztika állandó figyelésébe belefáradás elkerülhetetlen. A szövegírás is egyre széttagoltabbá válhat.
4. A Facebook nem sales oldal!
Először oda kell figyelni, hogy mit is keres a közönség, mit akar hallani, mire lenne igény. Nagy hiba – és ez Magyarországra különösen érvényes, hogy azonnal árusítani akarnak.
Egy biztosítós cégnél mondtam azt a hasonlatot, hogy az értékesítő nem egy mappával a hóna alatt megy be a jobb társaságba, hanem egy pohár itallal, némi finom aprósággal cseveg és figyel, hogy kivel lesz érdemes leülnie majd.
Ha a szerződéseit lobogtatná, hamar otthagyná mindenki. Rácsodálkoztak, nahát, pont így dolgoznak a kollégák! Miért lenne ez másképp itt is?
5 A Facebook jelenlétet hosszú távra kell berendezni, remekül ki fogja egészíteni a céges blogunkat. A minőségi tartalom, a jó szöveg a friss képek, pedig meg fogják hozni a munka gyümölcsét. Nem jó siettetni a dolgokat. Sokan nagy várakozásokkal jönnek és hamar feladják, utána mérgesen fújtatnak a partvonalról.
Ebben az esetben azt szoktam mondani, hogy tartsunk egy kis szünetet, nézzük meg mit csinálnak mások, vagy kísérletezzünk több tartalomtípussal. Lehet élőzni, terméket megjeleníteni a fotón, bejelentkezni valahonnan, eventet szervezni, kérdezni, szavaztatni mikor mi működik…
A Facebook szövegírás mindig könnyed, sokszor small-talk
A legfontosabb, hogy értékes és friss tartalmat adjunk, figyeljünk oda a közönségünkre, halljuk meg az ő hangjukat.
Mérni kell mi és hogyan hatott. Fő szempontok az elérés, a lájkok, megosztások száma, a bejegyzésre kattintás, illetve a hivatkozáskattintás.
A Social média, a Facebook jól kiszervezhető
A belefektetett munka – és itt nem csak a szövegírásra gondolok – meg fogja hozni az eredményt. Ha jól választottuk ki a célcsoportot, folyamatosan és hasznosan jelen vagyunk az életükben, akkor ez a marketingünk sikerén meg fog látszani.
Ha érdekel, hogyan lehet több vevőd, közönséged facebook szövegírással, akkor beszéljünk arról, hogy mit érdemes mondani!