A honlap szövegírásában, és hatékony működtetésében nem lehet pusztán a kreativitásra és az elképzelésekre hagyatkozni. A data-driven marketinget nem is olyan régen szinte a fekete mágia szintjén emlegették, ma pedig már a napi munkánk része. Online marketingesként rengeteg adatot lehet begyűjteni, ezeket rendszerezni és jól használni viszont izgalmas és mindig előrevivő feladat.
Elárulok egy titkot
Én nem vagyok kreatív szövegíró, és a kollégáim egy része sem az.
Nem vagyok kreatív abban az értelemben, hogy csak úgy megálmodjam azt a frappáns szöveget, ami bombasztikusan berobban a köztudatba, és egy csapásra megoldja a marketing kommunikáció problémáját. Hiszek viszont abban, hogy jó marketing szövegírás létezik, de ennek az alapja az, hogy tudjuk és mérjük a teljesítményt, illetve legyen információnk arról, mit és hogyan szeret a közönség.
A hatékony szövegíró előtt nem csak ihletadó rózsacsokor áll, hanem bizony egy csomó exceltábla, webanalitika is.
Honnan származnak az adatok a marketing szövegíráshoz?
Kezdjük a SEO szövegírással: a kulcsszavakat nem személyes szimpátia és elgondolás alapján válasszuk, hanem az aktuális egy év keresési trendjeinek figyelésével, mérlegeléssel, hogy mire éri meg előre kerülni? Ez nem az adott lista elejére való azonnali rábökéssel történik. Ha Adwords is megy az oldalra, akkor a hirdetések teljesítményét, vagyis konverzió-optimalizálást kell végeznünk, a szövegben is a fiókkezelő véleményével együttműködve. Facebookon nem a napi cicáskép a döntő, hanem kit, hogy mikor értünk el, mire volt kattintás és interakcó (és utána az analitikában a Facebook, mint forgalmi forrás hány konverziót hozott). Mit csináltak, mielőtt vettek? Hányszor jött, mielőtt vett?Hol morzsolódtak le?
Talán az egyik leginkább érthető adatvezérelt szövegíró munka a hírlevelek világa: megnyitások aránya (tárgysor mérése), megnyitások és konverziók ideje (mikor küldjünk) tartalomtípusok és hosszúságok – miből, mire és hova kattintottak: kik szeretik a hosszú és kik a rövid szöveget? Mobilról, vagy asztali gépről?- és még folytathatnám a sort. Ezért nem tudunk írni „egy bemutatkozó levelet” amit majd kiküld valaki valahogy, valahova és majd hatásos is lesz.
Online marketing: nem is lehetne más, mint adatvezérelt
Millió, aprónak látszó dolog kölcsönhatásán alapulnak a dolgok, ám nagyon jól követhetők: így a marketingnek az online része az, ami a legjobban kiszervezhető. Itt látszik azonnal minden mozgás, interakció, és ez további adatokkal szolgál a holnap sikeréhez és a buktatók elkerüléséhez.
Embereknek írunk…
Végül pillantsunk fel egy pillanatra az adatok fölött, és lássuk, értsük meg az emberi viselkedést mögötte, az érzelmi mozgatórugókat, vágyat, félelmet, biztonságra törekvést, büszkeséget, szeretetet… Na, és akkor ezt és a számszerű információkat rakjuk gyorsan össze. Ez a sikeres marketing szövegírás legjobb receptje.