A Facebook marketing kiszervezéséről többször hallottam már, hogy luxus lenne, hiszen van a cégnél valaki, aki szereti csinálni a munkája mellett. Legtöbbször egy fiatal munkatárs, gyakornok, asszisztens, aki egyébként is a Facebookot használja mindenn nap, így ért az internethez is. Vagy nem szereti csinálni, de spórolni szeretnének rajta.
A legtöbbször, ha hozzánk jönnek az a történet, „hogy eddig magunk csináltuk, de most már nincs rá időnk és hát, nem is termelt túl nagy hasznot. Teszünk egy utolsó próbát… Nem olvassák, nincs elég lájkolónk, nem jön onnan elég vevő, pedig mi már mindent megtettünk.
Mi is az a minden?
Többnyire heti 1-2 termék kiposztolása a Facebookra, netán állapotmegosztás egy fagylalttal, vagy mélységes idézetek, kedves képek megosztása.
Ilyenkor az első kérdésünk az, hogy vajon mit szeretne elérni? Mi lenne a cél? Milyen más, további eszközökkel, csatornákkal kommunikál? Hirdet-e tudatosan felépített kampányokkal, közönségekkel?
Marketing mix részeként tekintünk a Facebookra, nem kizárólag
Ahhoz, hogy hatékony legyen a Facebook marketing, be kell integrálni a cég egyéb kommunikációi közé. nem szabad kizárólagossá tenni, vagy elhanyagolni, ám a jól beállított oldal, (netán oldalak) kiváló eszközzé válhatnak, esősorban látogatószerzésre a weboldalon, ahol a kapcsolatfelvétel és az eladás történik. Itt jegyzem meg, hogy a Facebook aktivitás előtt magát a weboldalt, a fogadó oldalt kell rendbetenni mind SEO, mind pedig eladási szempontból.
Összegyűjtöttem pár szempontot, a teljesség igénye nélkül, ami hasznos lehet, ha külsősre szeretné bízni a cége Facebook oldalát.
1 olyan cégre van szükség, akit érdekel az emberek viselkedése, aki érti a főbb mozgatórugókat. Cseppet sem lehet mechanikus, élénk és empatikus kommunikációja van. A pl. másnaponta reggel 8 órakor megy egy poszt valamilyen termékről nem elégséges. Vegyünk részt aktívan a társasági életben, ne nyomuljunk, inkább kínáljunk oda érdekességeket, híreket. Nézzük meg, mikor érdemes posztolni, mikor látják a legtöbben? Gondold el, ez olyan, mintha bemennél egy szórakozóhelyre és céges pólóban szórólapokat kezdenél osztogatni…
2 Olyan cég kell, aki ismeri és használja is a trendeket, tisztában van a napi történésekkel, az adott terület híreit mazsolázza, vagy olyan dolgokat mutat, ami érdeklődésre tarthat számot közönségnél. Ez nem jelenti azt, hogy más oldalakat, cukiságokat linkel, hanem inkább azt, hogy reflektál az eseményekre, legyen az pl. forgalmi helyzet, jogszabályváltozás, céges események, de ha kell, akár az időjárás is, és annak lehetséges hatásaira.
3 Aki vállalja, hogy érzelmeket vált ki. Az érzelem nem kell, hogy mindig öröm legyen, lehet – ó, ez a legerősebb – kíváncsiság, ellentmondás, de akár egy csipet sértődöttség, vagy egy kis ellentmondás a mainstream véleményekkel. Egy kis vita mindig jót tesz, de ne hagyjuk, hogy személyeskedésbe, vagy közönségességbe torkolljon a párbeszéd. Kerüljük a nyílt konfliktusokat.
4. El is érkeztünk a legfőbb ponthoz: párbeszédet képes generálni és irányítani. Ehhez pszichológiai és marketing tudás egyaránt szükséges.
5. Megtalálja a megfelelő hangnemet. Nem biztos, hogy egy cégnek egy Facebook oldal kell. Lehet több Facebook márkája, amivel célcsoportokat tud megszólítani, lehet prémium, családbarát, vagy sportos egyszerre. Főként abból kell kiindulnia, hogy az emberek saját maguk nézik a Facebookot és nem elsősorban a szakmájuk szerint, viszont, ha mint embert meg tudja szólítani, akkor mint orvost, könyvelőt, vagy ipari cég vezetőjét is könnyebb lesz később.
6. A legfontosabb, a megszerzett figyelmet konverzióvá képes alakítani. Ekkor érkeztünk el a tevékenység valódi céljához, vagyis választ, viselkedést váltunk ki a látogatókból és olyan helyzettel várjuk, készülünk a fogadására, amitől jól érzi magát, megadjuk a választ a problámájára. Ne gondoljunk nagy dolgokra egyből: a probléma az is, hogy mi legyen ma ebédre? Ha éppen étterem vagyunk, akkor egy menüajánlat félórán belüli kiszállítással már megoldás neki.
7. Célozni képes. Maradjunk a fenti példánál! Kikhez juthat el a kiszállított ebéd fél óra alatt? aki a környéken van. Ki megy el a fodrászatba? Aki a környéken van, vagy aki az ott megálló buszok útvonalán lakik, vagy akinek azt tudjuk ígérni, hogy az elrontott festése újra szép lesz. Ki fogy érdeklődni az esküvői fotózás iránt? Akinek az állapotában az eljegyzés szerepel… És még sorolhatnám.
8. Olyan marketing céggel érdemes dolgozni, aki nem gépiesen, nem pusztán a technika eszközeivel él, hanem az embert keresi az elérési adatok mögött.
Kis cégek esetén az, hogy milyen gyorsan tudja elérni azt, amit szeretne, és minél nagyobb volumenben, létfontosságú. A tévutak, a lassabb haladás sokkal több energiát von el, mintha beinvesztálna a gyorsabb és hatékonyabb startba.
A szövegírás pedig egy külön szakmává nőtte ki magát és attól, hogy valaki jó szakember a maga területén, még egy cseppet sem biztos, hogy ezt úgy tudja tálalni, hogy a közönsége azonnal el is fogadja.
„Frappánsabban, marketingesebben” elmondani mindenképpen megéri. Ha ugyanazzal az óradíjjal a saját szakmájában többet tud keresni, mint ha az online marketinggel foglalkozna valaki, akkor a válasz egyértelmű igen.
Mondok erre egy példát: kis kozmetikai szalon, ahol meg kellett tölteni a előjegyzési naptárjukat. Amíg az egyikük Anci csinálta marketinget, szövegeket írt, figyelte a kommenteket, netán az ügyfélszolgálat is ott volt, beállította a hirdetéseket, stb. napi 1-2 óra is elment vele, addig nem fogadott vendégeket. Kezdett káoszba hajlani a dolog.
Ekkor döntött úgy Anci, hogy tesz egy próbát
A sikeres kampánynak köszönhetően 3 hét alatt előre betelt a naptár nagy része mindenkinél és ez bőven többet jeletett, mintha maga küszködött és ötletelt volna. Ha ehhez még olyan lelkes és profi csapat is került melléje, akikre folyamatosan számíthat és képben vannak a legújabb trendekkel, akkor pedig a címben feltett kérdést már meg is válaszoltuk.