Az adott weboldal célját kell meghatározni ahhoz, hogy tisztázzuk a kérdést. Ennek meghatározása szövegíráskor az első feladat, bár tudom, hogy ez elsőre furcsán fest, hiszen minden weboldal tulajdonos „tudja”. A pontosítás után látni fogjuk a feladatokat, melyek elvégzése után már a konkurenciánk fogja feltenni a címbeli kérdést magának. Mi az első teendő?
Vegyük sorra a leggyakoribb cél típusokat:
1. vásárlás (terméket, szolgáltatást, vagy bejelentkezzen mondjuk egy kivizsgálásra)
2. kérdőív kitöltése (pl. elégedettség, tudásfelmérő teszt, stb.)
3. hírlevél feliratkozás
4. PDF anyag letöltése (mondjuk online szerződés, e-book,)
5. elköteleződés , időtöltés (pl. egy video, vagy egy hangfájl lejátszása, mellyel tanul valamit, vagy ami kedvet csinál egy későbbi vásárláshoz, pl egy utazáshoz)
Minden célhoz más és más szövegírás kell!
A legnagyobb hiba, hogy keverjük a célokat és egyben akarunk mindent kezelni, holott egy szerre csak egy cél lehet igazán hatékony. Ne forgácsoljuk szanaszét a látogatóink figyelmét! Ahány célt lát maga előtt, annyi felé oszlik a figyelem, annál kevesebb juthat egy dologra. Nem fog egyszerre feliratkozni, videót nézni, vásárolni…
Ügyeljünk a konverzióra! (konverzió az a végső és mérhető cél az Analiticsben)
Ezek szerint az oldalak céloldala a fenti lista szerint:
1. Köszönjük a vásárlást!
2. Köszönjük, hogy kitöltésével segített!
3. Sikeres feliratkozás!
4. A letöltött anyagot hamarosan a megadott fiókban találja.
5. ajánljunk neki megnézésre pl. másik filmet is
Azonban, hosszú út vezet ide, melynek során sok látogatót veszítünk. Olyan ez, mint egy tölcsér van egy széles bemenete és egy picike kimenete.
Hogyan lesz a látogatóból vevő? Nézzünk példának egy kereskedelmi oldalon egy ilyen tölcsért, ami 4 oldalon át vezet:
1. landing oldal, ide érkeznek a látogatók, mondjuk egy online hirdetésből – ahol van 4 különböző mosógép.
2. a megtetsző cikkre kattintva a konkrét áruoldalon megrendelés
3. fizetési és szállítási feltételek adatok kitöltése
4. köszönjük a vásárlást oldal
A hirdetésünkre 1000 kattintás volt, a végén 10 mosógép kelt el, azaz a konverzió ebben az esetben 1%. Most itt merül fel újra a cíkkünk címe: miért nincs több vevő? – Pedig lehetne!
A jól megírt szöveg segít ezt a százalékos számot növelni. Oldalról oldalra végig kell nézni, hol illannak el, hol akadnak meg? Vajon túl sok és zavaros a dolog, túl kevés és nem bizalomgerjesztő?
Mind a négy oldal más és más lélektani fázisban éri a látogatót, más marketing szövegezést igényel.
1. Vágy felkeltése, vonzó ajánlat, itt még nem venni, csak nézelődni akar
2. információk a döntéshez, (kifogáskezelés) bizalom erősítése (pl. szállítási garancia)
3. tényszerűség, esetleg egy bónusz ajánlat, mondjuk egy kiegészítő termék pl. egy akciós vasaló hozzáajánlása)
4. Gratuláció, és megerősítés a döntése helyességében
A marketing szövegírás számomra a pszichológián és a kreativitáson túl a mérésről szól. Hányan, mit, mikor, mennyit, mennyi ideig? A megújult Analytics új funkciói hatalmas segítséget jelentenek. A szöveg nincs kőbe vésve, addig javítjuk, amíg csak lehet.