Amikor tartalommarketingről tartottam egy workshopot egy ügyfelünknél, többen furcsállva kérdezték: vajon tudnék olyan céget, vagy iparágat mondani, akinek nem javasolnám?
Fogas kérdés, azóta is többször eszembe jut, mivel – ezt akkor is mondtam – nem tudok. Szerintem nincs olyan iparág, vagy tevékenység, amivel kapcsolatban ne lehetne információkat adni azoknak, akik érdeklődnek. Persze, vannak olyan ágazatok szép számmal, ahol az információs és direkt marketing szövegíráson túl, például a szórakoztatás, vagy a keresőoptimalizálás is szerepet játszik.
Mégis, ha online marketing szövegíróként, vagy Analytics tanácsadás miatt keresnek meg, sok cégvezető arcára felhők ülnek ki, ha felmerül a tartalommarketing. De vajon mik a kifogások, miért tartanak ettől?
A mi vevőink nem olvasgatnak csak úgy…
Megnézve a weboldalt, valóban nincs is túl sok minden. Mégis van fent pár cikk. Ilyenkor, meg szoktuk nézni az analitikát: vajon mennyi időt töltenek az oldalon? Hogy kerültek oda? Gyorsan kiderül, hogy de bizony, nem csak a címlap és a kapcsolat oldal él, az emberek perceket is képesek az oldalon tölteni keresgéléssel. Azt kell látni, hogy információra várnak, ott fognak valószínűleg a leginkább venni, ahol ezt meg is kapják. Az átlag felhasználó több órát is eltölt egy nap valamelyik képernyője előtt (mobil, PC) és akkor bizony olvas!
Nincs nekünk miről írni…
Dehogynincs. Nem napi félórás híradót kell prezentálni, hanem megválaszolni például azokat a kérdéseket, amit a látogatók keresnek, vagy amit jó lenne, ha feltennének. Ha megnézzük az Adword kulcsszókeresőjében, mire kerestek az adott témában, vagy a fiókban, hogy mire jelent meg a hirdetésünk (ha van), vagy a Ceasch Console – ban ténylegesen milyen keresési kérdéssel kerültek az oldalra, máris záporozni fognak a témák. Sok olyan téma van, ami mindennapos annak, aki ezzel foglalkozik, fel sem kapja rá a fejét, ám újdonság másoknak.
De mondok egy egyszerűbbet: odamentem az ügyfelünk boltjában az eladóhoz, aki nap, mint nap beszélget is a vevőkkel és jól kikérdeztem a vevői szokásokról, amíg be nem lépett valaki. Őszintén szólva, ez az élő interjú egy „frontvonalban álló” alkalmazottal az egyik leghasznosabb segítségem volt.
A tartalommarketing időigényes…
Nem biztos, hogy ez mindig így van. Lehet, hogy egy céges videofilm forgatása egy egész nap, vagy még több, hogy egy jó infografikát, infoterméket összerakni nem megy félkézből. Ám az esetek nagy részében elég egy blog készítés. Ha frissen tartjuk a blogot, felteszünk pár fotót a frissen jött készlet darabjairól, illetve a napi hírek, akciók, stb. is adnak annyit, hogy ez ne legyen túl hosszú.
A másik lehetőség az, hogy ami időt venne el, azt ki is lehet szervezni. Ami a tartalomkampányhoz kell, bőven elvégeztethető külsős céggel. Lényeg a jó kapcsolat és integráció a marketing többi elemével.
Kidobott pénz, ha nem tudjuk rendszeresen csinálni
Ne felejtsd el, hogy értéket kell adni, semmi sem megy veszendőbe, ami a weboldalra felkerül, növeli az oldal értékét és hitelességét. Nagyban iparágfüggő is, ki mit nevez rendszeresnek. A divatáruval foglalkozó pörgős cégnél a napi 2-5 anyag se lehet sok, míg egy könyvelőiroda, speciális szoftver, vagy ipari nagyberuházásokat végző cég esetében a havi 1 anyag is lehet már tartalomstratégia.
SEO szövegírás esetén sem biztos, hogy óramű pontossággal kell blogolni, lényeg az életszerűség, a relevancia és az, hogy hasznos legyen, akár közvetett módon is, de segítse az eladást, a leadek generálását, státuszépítést, vagy épp az elköteleződést.
Drága dolog…
A tartalommarketing ára attól is függ, mennyi időt, energiát, tudást kell ráfordítani. Azt mondják, csak akkor végezd magad, ha te nem tudsz közben mással legalább annyi, vagy több pénzt keresni, mint amennyit a készség megtanulására és elvégzésére fordítanál. (Ja, és ha nem ez a hobbid.) Ez nem csak a tartalommarketingre igaz.
A legfontosabbat azonban a végére hagytam, és ez a mérés és a visszacsatolás.
Mérni kell, és folyamatosan javítani. Ha a fenti okok akár egyike miatt is ódzkodtál attól, hogy tartalommarketinggel, vagy szövegírással bíznál meg egy külsős céget, akkor javaslom, tégy egy próbát. Többé nem lesz gond azzal, miről és hogyan kommunikálj.
Nincs univerzális receptünk, ami mindenkire ráhúzható, de egyedi igények szerint meg lehet találni azt az utat, ami számodra megfizethető és hasznos.
Keress, és beszéljünk a Te közönségedről, terveidről!