A weboldal redesign, illetve egy honlap tartalmának költöztetése egy új felületre nem is olyan egyszerű, mint amilyennek először tűnik. Ha egy meglévő, évek óta jól működő oldalt frissítünk fel, akkor az elsődleges szempontok között van a tartalmak sikeres migrálása.
Egy weboldal ideális élettartama nem több, 2-3 év, ezalatt is kell technikailag frissíteni, fejleszteni, ám a nagyobb átalakításra, gyorsításra, esetleg, ha még eddig nem volt, reszponzívvá tételre mindenképp eljött az idő. Ha nem csupán az esztétikai megjelenés a redesign, hanem a teljes tartalomkezelő rendszer cseréjére, “motorcserére” is szükség van, arra alaposan fel kell készülni. (Például egyedi fejlesztésről WordPressre vagy épp fordítva.)
Ebben a cikkben szövegírói, tartalomszerkesztői szemmel mondom el a weboldal redesign előtti teendőket, nem webmesterként, tehát a technikai részek helyett a tartalom vizsgálatán lesz a hangsúly.
Weboldal redesign során a tervezőimunka mellett a tartalommenedzsernek is bőven akad dolga
Egy weboldal tartalmát ugyanúgy át kell vizsgálni, mint a cuccainkat, bútorainkat egy költözködés esetén.Meg kell menteni azt, ami értékes és jól el kell csomagolni (netán törölni) azt, amire többé már nincs szükség. Ez persze csak így leírva hangzik jól, de olyan ez, mintha a lakást költöztetnénk. Csak épp most egy honlapot fogunk.
Átnézzük a helyiségeket, (oldalakat, menürendszert) mi az, amire szükségünk van és mi az, amire már nincs. Egy költöztetés jó alkalom arra, hogy az életünket is rendezzük egy kicsit. Ekkor arra is lehetőségünk van, hogy a vágyainkat, régóta dédelgetett terveinket megvalósíthassuk.
A weboldal redesign, nagyobb átalakítása sokszor együtt jár egyéb marketing-változásokkal is, vagy akár a cég életében bekövetkező változásokkkal. De hogyan lássunk neki? Alaposan, szervezetten és higgadtan. Először egy tartalomauditot kell végezni és ennek nyomán egy módszertant és egy tervet felállítani.
A content migrálást SEO szempontból is át kell gondolni, nehogy többet ártsunk, mint használjunk.
Sokan tartanak attól ha hozzányúlnak egy régi, működő rendszerhez, akkor elveszhet az oldal jó helyezése. Nos, lehetnek kisebb megingások, ám ha jól csináltuk, akkor az esetleges esés átmeneti, viszont utána új erőre kapva az oldalunk helyezései sokat javulhatna, mondjuk a jobb betöltődéstől,
A leggyakoribb kérdés weboldal redesign, átalakítás előtt: jó, de mi lesz a régi dolgokkal? Hogyan találják meg a termékeimet, a megszokott anyagokat, információkat a látogatók? Mi lesz azokkal a hivatkozásokkal, linkekkel, amiket évek alatt kapott az oldal, (a natív linkfejlődés nyomán) és nem akarjuk azt sem, hogy évek kemény munkájával elért SEO munkánk a semmibe vesszen.
1. SEO szempontból ideális, hogy a meglevő, URL-ek teljes átvizsgálása.
Vannak erre technikai eszközök, ám én azt mondom, az első mindig legyen az emberi szem, a valós tapasztalat. Készíts egy táblázatot és szortírozz vele, marad, megy, átalakul
Menj végig az oldaladon és másold ki azon fő oldalak URL-jét a keresőből, amiket mindenképpen migrálni kell. Tegyél mellé 1-2 rubrikát, ahova már azoknak írhatsz megjegyzéselet pl. átírni, vagy maradjon, vagy képcsere, stb.
Arra kell ügyelni majd, hogy az új oldal URL rendszere ugyanúgy nézzen ki, mint a régi. Ha ez nem lehetséges, mert az URL-ek változnak, akkor a 301-es átirányítással meg kell adni a régi és az új URL-t. Honnan, hova irányítunk. Ezt érdemes többször átnézni, hogy minden jó helyen van-e. Aprólékos munka, de megéri.
Azoknál az oldalaknál, amiket meg akarunk végleg szüntetni, kell adnunk egy olyan oldalt, ami betöltődik helyette. Ez lehet egy másik oldal, de valami mindenképpen kell. Ha a 404 hibaoldal jön fel helyettük, azt tört link (broken link) amit a keresőrobotok feltérképezési hibának tartanak és ha túl sok ilyen van, az lerontja az oldal minőségét. Vannak olyan SEO pluginok, melyek automatikusan megkeresik ezeket a tört linkeket és mondjuk a főoldalra irányítják a látogatókat, így ha véletlenül hibáztunk akkor sincs nagy baj.
2. Utána jön az Analytics vizsgálata
Romlik az eredmény? – Itt is meg kell nézni, hogy az adott oldalakon hogyan viselkednek az emberek. Mi az, ami népszerű és mi az, amiről csak te hitted el addig, hogy az. Sokat segít a hasznos és a felesleges, vagy épp lejárt tartalmak felismerésében. Az analytics ugyanúgy bele fog kerülni az új oldalba, így a mérés folyamata nem szakad meg és jó támpontot fog adni az oldal változásának megítéléséhez. Mi van most és mi volt ehhez képest tavaly?
Tipp: tegyünk be jegyzeteket a változtatásról az idővonalra. Ha még nem használod az Analytics jegyzeteket, akkor röviden:

Tartalommarketing a változtatások közepette
Az oldal frissítése, content migrálása jó alkalom arra is, hogy átnézzük, friss szemmel a tartalmainkat. Jönnek ekkor még elő stilisztikai hibák, lejárt szavatosságú szaknmai tartalmak, vagy épp olyan lehetőségek, hogy részletesebben kifejthessünk valamit.
3. Nézzük át a fő és az alcímeket, metákat, képeket
Mentsük ki nyugodtan a szövegeket egy word file-ba, vagy drive-ra: ez egyébként is hasznos, hiszen az oldal újraépítésekor a tartalmat célszerű külön fájlokban adni a készítőnek.
Ha viszont külön fájlok lesznek, akkor érdemes beleírni, alakítani. A tartalom frissítését a keresőmotorok is díjazzák, ha ugyanazon URL alatt a szöveg egy része változik, az mindenképpen mutat egy fontos dolgot: ha neked fontos az a tartalom, akkor a keresőnek is az lesz.
Ha túl nagy a szövegtest, érdemes tördelni, címsorokkal, képekkel megszakítani. Ezzel jobb felhasználói élményt is adsz. Ha pedig már eljutottunk az élményhez, ami mára már az elsődleges szempont.

4. De mit is akarsz mondani valójában? – az emberi oldal
Az ember a saját szövegeivel, cikkeivel szemben elfogult, ám sokkal nagyobb az esély a lendületes újrakezdésre, ha valaki más veszi kézbe a dolgot. lehet, hogy aki írta, az már nincs is a cégnél. Ahogy mondják, új seprő jól seper, így aki először olvassa, vagy ír bele, friss gondolatokkal tudja átvinni a témát. Szövegírás során egyszerűbben, tömörebben, jobban összeszedetten, tagoltabban kell elmondani a témát. A redesign a tartalomra is vonatkozik!
Gyakori hiba, hogy aki nem tapasztalt szövegíró, az hosszabban, körülményesebben fogalmaz, vagy nem oda kerül a hangsúly, ahová kellene. Nem mer/nem tud elég címet tenni bele és ha tesz is, az nem biztos, hogy fenntartja az érdeklődést.
Lehet, hogy a migráció nyújtotta technikai előnyökön túl a szöveg újraértelmezése is egy újabb lendületet ad annak a weboldal redesign utáni teljesítményéhez.
De várj, ne ugorj be az első szóra! Lehet, hogy elég egy kis weboldal redesign, pár új kép a grafikustól, nem is kell átírni: Mindent évek óta ugyanúgy mondasz. Soha nem változott semmi. Pont ugyanannyi bevételt szeretnél és pont ugyanazoktól, akik a weboldal készítésekor ügyfeleid voltak. Pont ugyanazt árulod, csinálod, pont ugyanannyiért. Pont ugyanolyan a piacod helyzete.Ha így áll a dolog, akkor egy vesszőt sem kell áttenni! – de ha nem, ha többet, jobbat, újabbat akarsz, ha a régiek már lemorzsolódtak, akkor itt az ideje kézbevenni a dolgokat és frissíteni.
5. Bővítsd ki a tartalmad, a weboldal redesign erre is jó alkalom
Egy marketing audit segíthet még egy weboldal redesign, migrálás, vagy egyéb nagyobb változtatás kapcsán feltárni a kommunikációban adódó hibákat, vagy érzékeny pontokat. Ha költesz a weboldaladra, akkor valószínűséggel marketingre is fogsz szánni valamennyit, hogy az új oldalad behozza az árát és pénzt termeljen neked.
Gondold át, mi az, amiről eddig NEM volt szó?
Vagy mi változott, milyen új témák, területek, szolgáltatások, termékek vannak, melyek eddig nem, vagy nem elegendő hangsúllyal kerültek elő. Visszatekintve az Analytics adatokra, látható az, hogy mik voltak a népszerű és a kevéssé kedvelt oldalak. Melyiken töltöttek fájóan keveset, melyek voltak a fő kilépési helyek? – meg kell értened a látogatók viselkedését.
Sokszor ez nagy csalódás, hiszen nem ugyanazt tartja fontosnak a látogató, mint a weboldal gazdája. Ha költözik a tartalom, ezekre lehet új fókuszpontokat tenni, kibővíteni, alakítani.
Csökkentsd le a hibaszázalékot azzal, hogy a műszaki méréseken túl a témád emberi oldalát is megvizsgáltatod. Mert hiába a jó látogatottság, a pattanóan gyors betöltődésű, látványos oldal – az önmagában még nem tölti meg a zsebedet.
Segítség mielőtt elkezdenél bármit is
Tudom, most rengeteg feladatot mondtam el és nem is biztos, hogy átlátod. A lényeg az, hogy addig ne bombáztasd szét a régit, amíg le nem tisztul, mit és hogyan szeretnél helyette! Érdemes meghallgatni content migrálás témában egy tapasztalt tartalommenedzsert, illetve felmérni az oldaladat. Külsős szemmel, szoftverekkel és emberi tapasztalattal.
Döbbenetes hír: ha pontosan definiálod, mi lesz a változás és hogy szeretnéd, akkor a weboldalad megújítása valószínűleg nem foig hónapokig elhúzódni!
A weboldalkészítő dolga sokkal egyszerűbb lesz és te sem fogsz csalódni. Sőt mondok még egy hasznos dolgot. Mindezt még azelőtt kell ezt elvégezned, mielőtt árajánlatot kérsz valakitől az új oldaladra.
Az új tartalomterved lesz az az alap, melyet be tudsz áraztatni, hiszen pontosan tudni fogod, mit és hogyan szeretnél. Így a marketing tanácsadás ára nemhogy növeli, hanem tapasztalat szerint jelentősen lecsökkenti a költségeidet (meg az idegességet is)
Szóval, ha van egy értékes, ám kissé elhasználódott honlapod és weboldal redesign -t tervezel, akkor mielőtt szétszedetnéd, átterveztetnéd akkor konzultáljunk! MI nem foglalkozunk weboldalkészítéssel, de bárkit is választasz, partneri, tanácsdói, marketing szövegírói szinten nagyon megkönnyítjük a dolgod.